Καλωσορίσατε στο εκπαιδευτικό ιστολόγιο του Τσέτσου Σταύρου
Images

Διαφοροποιημένη διδασκαλία

Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Θεωρητικό υπόβαθρο
Η θεωρητικές και φιλοσοφικές επιρροές  της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στηρίζονται σε τρία βασικά: την ετοιμότητα, το ενδιαφέρον, και η μάθηση προφίλ (Allan & Tomlinson, 2000).
Ο Lev Vygotsky, ένας Ρώσος ψυχολόγος, απέδειξε ότι τα άτομα μαθαίνουν καλύτερα, σύμφωνα με την ετοιμότητά τους.(Allan & Tomlinson, 2008).
Το δεύτερο βασικό στοιχείο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, είναι το ενδιαφέρον των μαθητών. Σύμφωνα με τον Jerome Bruner, όταν προσαρμόσουμε το περιεχόμενο της γνώσης σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών , η μάθηση είναι πιο πιθανό να είναι ανταποδοτική και ο μαθητής αποκτά μια πιο αυτόνομη μάθηση.
Ο Αμερικανός ψυχολόγος, ο Howard Gardner, ανέπτυξε τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης .  Σύμφωνα με  τη θεωρία του  οι άνθρωποι έχουν διαφορετική νοημοσύνη και μαθαίνουν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.  Η Θεωρία Gardner αφήνει να εννοηθεί ότι τα σχολεία πρέπει να προσφέρουν  την εκπαίδευση, έχοντας πρόγραμματα σπουδών προσαρμοσμένα στο είδος  νοημοσύνης ενός παιδιού (Allan & Tomlinson, 2000). Το τρίτο στοιχείο- κλειδί της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι τα διαφορετικά προφίλ της μάθησης των μαθητών.
Τι είναι ;
Το μοντέλο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας απαιτεί από τους δασκάλους να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους και  το πρόγραμμα σπουδών σύμφωνα  με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών και  όχι τροποποιώντας τους μαθητές  έτσι ώστε να ταιριάζουν με  το πρόγραμμα σπουδών.
Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει πλέον να  προσπαθούμε όλοι οι μαθητές μας, ανεξαιρέτως, να μαθαίνουν. Είναι απαράδεκτο να υποθέσει κανείς ότι ένα μέρος των μαθητών "απλά δεν θα κατακτήσουν τη γνώση." Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προσπαθήσουμε να παρέχουμε σε όλους τους μαθητές  μια εκπαίδευση που θα τους προετοιμάσει σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Επιπλέον, μάς είναι γνωστό από την εμπειρία μας  ότι επικεντρώνοντας τη διδασκαλία στο "μέσο" μαθητή,  δεν έχουμε αποτελέσματα υψηλής ποιότητας. Ορισμένοι μαθητές μένουν πίσω, και οι άλλοι μαθητές βαριούνται με τις πληροφορίες και τα μαθήματα που ήδη γνωρίζουν. Η ανάγκη για διαφοροποιημένη διδασκαλία γίνεται όλο και περισσότερο επιτακτική. Το νέο σχολείο του 21ου αιώνα θα πρέπει αξιοποιήσει τη  διαφοροποιημένη διδασκαλία  και να δημιουργήσει τέτοια μαθησιακά περιβάλλοντα που θα επιτρέπουν στους  μαθητές να ανταποκρίνονται  ανάλογα με το μαθησιακό τους στυλ .  Η διαφοροποιημένη διδασκαλία αφορά στο περιεχόμενο, στη διαδικασία, το προϊόν, και στο μαθησιακό περιβάλλον.
 Η διαφοροποίηση του περιεχομένου επιτρέπει στο δάσκαλο να προσαρμόσει το περιεχόμενο στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.  Η αξιολόγηση εκ των προτέρων της γνώση δίνει τις πληροφορίες στο δάσκαλο να προσδιορίσει το σημείο από όπου  οι μαθητής θα πρέπει να αρχίσουν να μαθαίνουν. Με βάση την ταξινομία του Bloom ( βλέπε στην αρχειοθήκη) , μερικοί μπορούν να ξεκινούν από τα πιο βασικά επίπεδα της γνωστικής λειτουργίας (γνώση και κατανόηση), άλλοι με μεγαλύτερη προηγούμενη γνώση μπορεί να ξεκινούν από ένα υψηλότερο επίπεδο, όπως η ανάλυση και σύνθεση των υλικών. Η διαφοροποίηση στο περιεχόμενο επιτρέπει επίσης στους μαθητές να καθορίσουν τον ρυθμό της δικής τους μάθησης.
Όσον αφορά τη διαδικασία , επειδή ο κάθε ​​μαθητής έχει διαφορετικό στυλ μάθησης, ο δάσκαλος μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποια άτυπα τεστ για να εντοπίσει το μαθησιακό του στυλ ή να  διαπιστώσει στην πορεία μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία το στυλ μάθησης του μαθητή. ‘Ετσι γνωρίζοντας το στυλ μάθησης του παρέχει και τις ανάλογες στρατηγικές π.χ κάποιοι μαθητές κατανοούν την έννοια της διαίρεσης των κλασμάτων και τους κατευθύνουμε να προχωρήσουν στον αλγόριθμο, κάποιοι άλλοι όμως δεν  κατανοούν την έννοια της διαίρεσης, αυτούς πιθανόν να τους κατευθύνουμε στο σχεδιασμό ( σχήματα) για να κάνουν τη διαίρεση.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία επιτρέπει επίσης στους μαθητές να παρουσιάζουν  διαφορετικά επίπεδα κατανόησης, δημιουργώντας έτσι ένα προϊόν της επιλογής τους. Διαχειριζόμενοι  το προϊόν ανάλογα, οι μαθητές αποκτούν μεγαλύτερη κατανόηση από τα προϊόντα ενός άλλου μαθητή.
Το προϊόν είναι ουσιαστικά αυτό που ο μαθητής παράγει στο τέλος του μαθήματος για να αποδειχθεί η γνώση του περιεχομένου: τεστ, αξιολογήσεις, έργα, εκθέσεις, ή άλλες δραστηριότητες. Με βάση τα επίπεδα δεξιοτήτων των μαθητών και των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών, οι δάσκαλοι μπορούν να αναθέσουν στους μαθητές να ολοκληρώσουν δραστηριότητες που αποδεικνύουν κατάκτηση μιας έννοιας π.χ σύνταξη μιας έκθεσης, σύνθεση ενός πρωτότυπου τραγουδιού ή ενός εννοιολογικού χάρτη κ.τ.λ.
Στρατηγικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας

1.     Διαφοροποίηση εργασιών

Ίδια δραστηριότητα - διαφορετικές εργασίες
 Αυτό μπορεί να γίνει π.χ στα μαθηματικά ή στη γραμματική όσο αφορά :

  • Ποσότητα - η ίδια εργασία μπορεί να ανατεθεί σε όλη την τάξη, αλλά οι μαθητές δεν έχουν να κάνουν το ίδιο ποσό των ερωτήσεων ή ασκήσεων. Οι μαθητές  έχουν τη δυνατότητα επιλογής. Για παράδειγμα, μπορούν να κληθούν να απαντήσουν μόνο μερικά από τα ερωτήματα, ενώ άλλοι να  προσπαθούν να απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις.
  • Επίπεδο δυσκολίας - Ο δάσκαλος μπορεί να προσαρμόζει την εργασία σε δύο ή τρία διαφορετικά επίπεδα  τα οποία επιτρέπουν στο μαθητή να επιλέξει το επίπεδο που αυτός / αυτή αισθάνεται πιο άνετα . Η ουσία είναι ότι ο δάσκαλος προσαρμόζει τις ήδη υπάρχουσες  δραστηριότητες  του βιβλίου, χωρίς να χρειάζεται να  δημιουργεί πρόσθετες δραστηριότητες.

2.     Χρησιμοποιώντας διαφορετικές  οδηγίες για την εκμάθηση ανάγνωσης και του μαθήματος  των μαθηματικών διαθεματικά.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας για την εκμάθηση ανάγνωσης και των φυσικών επιστημών.
Ίδια δραστηριότητα - διαφορετικές εργασίες
  •  Ομάδα  με χαμηλότερες επιδόσεις:
 οι μαθητές  να διαβάσουν ένα απόσπασμα που αναφέρεται  σε ονόματα ανθρώπων και τόπων και μετά να κάνουν μια ταξινόμηση  των ανθρώπων και τόπων αριθμώντας τους.
  • Μέση ομάδα - οι μαθητές απαντούν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με γενικές ιδέες
  • Ομάδα υψηλών επιδόσεων - οι μαθητές  να απαντούν σε λεπτομερείς ερωτήσεις. Μπορούν επίσης να μαντέψουν άγνωστες λέξεις και να αναζητήσετε τη σημασία τους σε ένα λεξικό. 
  •  
http://education-2020.wikispaces.com/Blended+Learning

0 σχόλια: