Από την Jane Sutton
http://www.slideshare.net/janesutton48/developing-metacognitive-skills-in-your-students
Στρατηγικές για δασκάλους
Παρουσιάστε τη διαδικασία της σκέψης σας κατά τη διάρκεια της
διδασκαλίας
Αυτό θα δείξει στους μαθητές τη διαδικασία που χρησιμοποιείτε όταν σκέφτεστε.
Εκφράστε με λέξεις τις σκέψεις σας καθώς εξηγείτε ένα θέμα ή τη λύση ενός προβλήματος στους μαθητές
Αυτό ενισχύει τις δεξιότητες της σκέψης των μαθητών σας.
Να λες δυνατά αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι μαθητές σου για να σκεφτούν πάνω σε ένα πρόβλημα.
Αυτό θα δείξει στους μαθητές τη διαδικασία που χρησιμοποιείτε όταν σκέφτεστε.
Εκφράστε με λέξεις τις σκέψεις σας καθώς εξηγείτε ένα θέμα ή τη λύση ενός προβλήματος στους μαθητές
Αυτό ενισχύει τις δεξιότητες της σκέψης των μαθητών σας.
Να λες δυνατά αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι μαθητές σου για να σκεφτούν πάνω σε ένα πρόβλημα.
Μετά από
αρκετή εξάσκηση θα συνηθίσουν σε αυτή τη διαδικασία.
Βοηθήστε τους μαθητές σας να συνδέουν τις νέες πληροφορίες
με τις προηγούμενες.
Πώς;
Κάντε το αυτό στην αρχή του μαθήματος.
Κάνετε σύνδεση της νέας γνώσης με αυτές που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές.
Πώς;
Κάντε το αυτό στην αρχή του μαθήματος.
Κάνετε σύνδεση της νέας γνώσης με αυτές που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές.
Ο δάσκαλος θα πρέπει να ενημερώνει τους μαθητές για το
τι θα μάθουν π.χ προκαταβολικός οργανωτής.
Αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίζουν τι
περιμένουν να μάθουν από το νέο γνωστικό αντικείμενο.
Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εξηγήσουν γιατί έχει σημασία αυτό που θα μάθουν οι μαθητές τους δίνοντας σχετικά
παραδείγματα.
Στρέφουμε την προσοχή του στην κατανόηση του πώς σκέπτεται και τι προβλήματα αντιμετωπίζει μέσα από τη διάκριση των περιορισμών που θέτει κάθε θέμα.Ζητούμε όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και τον τρόπο σκέψης –τη διαδικασία /στρατηγική.
Διδάσκουμε τρόπου – στρατηγικές προσπέλασης των δυσκολιών.
Εντάσσουμε το κάθε θέμα στα ομοειδή του και προτείνουμε κοινά βασικά κλειδιά.
Ενθαρρύνουμε το μαθητή να υποβάλλει ερωτήσεις πριν – κατά – μετά την επεξεργασία του θέματος.
Βοηθούμε το μαθητή να «βλέπει» ολότητες, συνέχειες, σχέσεις, διαφορές, αλληλουχίες …
Καθιστούμε τους μαθητές ενήμερους για τα κριτήρια αξιολόγησης.
Στρέφουμε την προσοχή του στην κατανόηση του πώς σκέπτεται και τι προβλήματα αντιμετωπίζει μέσα από τη διάκριση των περιορισμών που θέτει κάθε θέμα.Ζητούμε όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και τον τρόπο σκέψης –τη διαδικασία /στρατηγική.
Διδάσκουμε τρόπου – στρατηγικές προσπέλασης των δυσκολιών.
Εντάσσουμε το κάθε θέμα στα ομοειδή του και προτείνουμε κοινά βασικά κλειδιά.
Ενθαρρύνουμε το μαθητή να υποβάλλει ερωτήσεις πριν – κατά – μετά την επεξεργασία του θέματος.
Βοηθούμε το μαθητή να «βλέπει» ολότητες, συνέχειες, σχέσεις, διαφορές, αλληλουχίες …
Καθιστούμε τους μαθητές ενήμερους για τα κριτήρια αξιολόγησης.
Κατ 'οίκον εργασία
Πριν μαθητής κάνει την εργασία ο εκπαιδευτικός εξηγεί γιατί πρέπει να κάνει την εργασία.
Αυτό δίνει στους μαθητές να καταλάβουν γιατί πρέπει να κάνουν την εργασία , ποιοι είναι δηλαδή οι στόχοι της εργασίας. Δυστυχώς πολλοί από μας δίνουμε την εργασία μόνο για την απασχόληση του μαθητή.
Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας ο δάσκαλος ζητά από το μαθητή να εκτιμήσει , να αξιολογήσει την εργασία του.
Ο μαθητής εδώ αξιολογεί τις γνώσεις του και θα φανεί αν χρειάζεται περισσότερη ανατροφοδότηση.
Εργαλεία για τη μάθηση
Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παρέχουν στους μαθητές
εργαλεία (ή τεχνάσματα) που να τους βοηθήσουν να μάθουν κατά τη διδασκαλία μαθημάτων
Παραδείγματα:
Μνημονικές τεχνικές: Ακρωνύμια, στίχοι (ρίμες), ομοιοκαταληξία,λέξεις κλειδιά, εννοιολογικοί χάρτες, προκαταβολικοί οργανωτές, διαγράμματα κ.λ.π
Ενθαρρύνετε τους μαθητές να χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνικές όταν μαθαίνουν καινούριο υλικό - αυτό θα τους βοηθήσει να θυμούνται περισσότερο.
Παραδείγματα:
Μνημονικές τεχνικές: Ακρωνύμια, στίχοι (ρίμες), ομοιοκαταληξία,λέξεις κλειδιά, εννοιολογικοί χάρτες, προκαταβολικοί οργανωτές, διαγράμματα κ.λ.π
Ενθαρρύνετε τους μαθητές να χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνικές όταν μαθαίνουν καινούριο υλικό - αυτό θα τους βοηθήσει να θυμούνται περισσότερο.
Αυτορρύθμιση
Οι δάσκαλοι για να βοηθήσουν τους μαθητές τους να
αυτορυθμίζονται θα πρέπει να έχουν υπόψη τους τα εξής:
Τι ξέρει ο
μαθητής; Τι θέλει να μάθει; Τι έμαθε;
Ποιος είναι ο στόχος του μαθήματος;
Ποιες είναι οι πηγές γνώσεις που διατίθενται για το μαθητή;
Ποιο είναι το επίπεδο του άγχους του μαθητή;
Ποιος είναι ο στόχος του μαθήματος;
Ποιες είναι οι πηγές γνώσεις που διατίθενται για το μαθητή;
Ποιο είναι το επίπεδο του άγχους του μαθητή;
Οι εκπαιδευτικοί για να ενθαρρύνουν να αυτορρυθμίζεται
το μαθητή πρέπει να τον διευκολύνουν στα παρακάτω:
Χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθεί μια εργασία.
Σχέδιο του χρόνου μελέτης.
Οργάνωση υλικών ( εργαστήριο πληροφορικής, λογισμικά, υπολογιστές, βιββλιοθήκη)
Ποιες στρατηγικές θα χρησιμοποιήσει ο μαθητής;
Όταν οι μαθητές συζητούν στρατηγικές με τους συνεργάτες τους, βεβαιωθείτε ότι είναι σε καλό δρόμο.
Χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθεί μια εργασία.
Σχέδιο του χρόνου μελέτης.
Οργάνωση υλικών ( εργαστήριο πληροφορικής, λογισμικά, υπολογιστές, βιββλιοθήκη)
Ποιες στρατηγικές θα χρησιμοποιήσει ο μαθητής;
Όταν οι μαθητές συζητούν στρατηγικές με τους συνεργάτες τους, βεβαιωθείτε ότι είναι σε καλό δρόμο.
Ο δάσκαλος πρέπει
να βοηθήσει την παρακολούθηση της προόδου και στη συνέχεια να βοηθήσει τους
μαθητές να προβληματιστούν σχετικά με την
ανάθεση της εργασίας
Ποια είναι η εργασία – ποια η ανάθεση έργου του κάθε μαθητή μέσα στην ομάδα ή της κάθε ομάδας;
Αλλαγή στρατηγικών αν χρειαστεί - να δοθούν στους μαθητές διαφορετικές στρατηγικές- αν οι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Ποια είναι η εργασία – ποια η ανάθεση έργου του κάθε μαθητή μέσα στην ομάδα ή της κάθε ομάδας;
Αλλαγή στρατηγικών αν χρειαστεί - να δοθούν στους μαθητές διαφορετικές στρατηγικές- αν οι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Δίνει στους
μαθητές του τον παρακάτω γραφικό οργανωτή:
Ξ
ΤΙ ΞΕΡΩ
|
Θ
ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ
|
Ε
ΤΙ ΕΜΑΘΑ
|
Χρήση του λογισμικού inspiration (εννοιολογικοί χάρτες)
Για να βοηθήσει τους μαθητές να οργανώσουν τις σκέψεις τους.
Για να το κάνουν χρονοδιαγράμματα για το σχέδιο των έργων (σχεδιασμός - οι μαθητές μαθαίνουν να προγραμματίζουν)
Για να συγκρίνουν πληροφορίες
Καταγραφή νέας γνώσης
Οι μαθητές γράφουν ό, τι ξέρουν ήδη και μαθαίνουν.
Οι μαθητές εργάζονται από κοινού συγκρίνοντας τις πληροφορίες.
Για να βοηθήσει τους μαθητές να οργανώσουν τις σκέψεις τους.
Για να το κάνουν χρονοδιαγράμματα για το σχέδιο των έργων (σχεδιασμός - οι μαθητές μαθαίνουν να προγραμματίζουν)
Για να συγκρίνουν πληροφορίες
Καταγραφή νέας γνώσης
Οι μαθητές γράφουν ό, τι ξέρουν ήδη και μαθαίνουν.
Οι μαθητές εργάζονται από κοινού συγκρίνοντας τις πληροφορίες.
0 σχόλια: