Καλωσορίσατε στο εκπαιδευτικό ιστολόγιο του Τσέτσου Σταύρου
Images

Η Διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων με το Μαθητοκεντρικό Μοντέλο Διδασκαλίας.


1.ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
 Η πρωτοβουλία της επιλογής του κειμένου ανήκει στους μαθη­τές. Ο ρόλος του δασκάλου είναι βοηθητικός, συνεργατικός, καθοδη­γητικός και συμβουλευτικός.   
Η επιλογή γίνεται σύμφωνα με τις αρχές:

της βιωματικότητας,        
της επικαιρότητας,
της εγγύτητας στη ζωή,
των ατομικών, τοπικών, κοινωνικών, πανανθρώπινων αναγκών
του ενδιαφέροντος των μαθητών
του προγραμματισμού της ύλης κλπ.

2. ΚΑΘΟΡIΣΜΟΣ ΣΤΟΧΩΝ:
Οι στόχοι καθορίζονται σε συνεργασία δασκάλου - μαθητών.


 3. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

 Η ανάγνωση του κειμένου γίνεται από, τους μαθητές που  διαβάζουν τμηματικά και εκ περιτροπής; ανεξάρτητα από την αναγνωστική τους ευχέρεια.   
Μπορεί να διαβαστεί το κείμενο-από "πρώτο χέρι" σιωπηρά, από όλους τους μαθητές συγχρόνως.
Ο δάσκαλος μπορεί να το διαβάσει, σε κάποια φάση της διδασκα­λίας εφόσον κληθεί από τους μαθητές· του ή εφόσον το κρίνει ο ίδιος (ποίημα - εκτεταμένο κείμενο - κείμενα που παρουσιάζει ιδιομορφία).
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης τα βιβλία παραμένουν ανοιχτά

4. ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Δίνεται προτεραιότητα στη μαθητική ερώτηση. Οι μαθητές ατομικά ή ομαδικά:
Καθορίζουν τα επιγραμματικά μηνύματα της αναγνωστικής ενότη­τας.
Στρέφονται στην κλιμάκωση γεγονότων, στάσεων, αξιών, γνωστι­κών πληροφοριών του κειμένου.
Μπορούν να οδηγηθούν στη διαλεκτική αναδιάταξη του περιεχο­μένου. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα αντίθεσης προς το οριοθε-τημένο κοινωνικό πλαίσιο και τις αξίες που προβάλλονται, με κριτική -δημιουργική και διαλεκτική παρέμβαση.
Αναγνωρίζουν τη γνωστική, αισθητική και αξιακή ποιότητα του κει­μένου.
Παίρνουν κριτική στάση έναντι του κειμένου (έναντι προσώπων, καταστάσεων, γεγονότων κ.λπ.)
Αναπλάθουν δημιουργικά το κείμενο. Με πρωτοτυπία και φαντα­σία αναζητούν τις λεπτεπίλεπτες προεκτάσεις του κειμένου ανεξάρ­τητα από τις προθέσεις του ίδιου του συγγραφέα.
Κατανοούν το κείμενο επαγωγικά και απαγωγικά, αφού τα μηνύ­ματα και οι πυρήνες επισήμανσης αποκαλύπτουν τόσο τις ενδόμυχες σκέψεις του συγγραφέα, όσο και τη σχέση τους με τη λογική ή εξωλο­γική προσέγγιση του πολιτισμικού γίγνεσθαι.

5. ΕΚΦΡΑΣΗ ΓΡΑΠΤΗ Η ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ

Το «Σκέφτομαι και γράφω» μπορεί να ενταχθεί στην ίδια διαδικασία, χωρίς τη φοβία της διατάραξης του βιβλιοκεντρικού προσανατολισμού που έχει σήμερα το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο.

6. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Δίνεται βάρος στη δομή και λειτουργία του λόγου στην αξιοποίη­ση του βασικού λεξιλογίου καθώς και στην ικανοποίηση των επικοινω­νιακών αναγκών των μαθητών.
Οι τομείς φωνολογία, μορφολογία, σημασιολογία, σύνταξη, συνε­ξετάζονται στα πλαίσια του γλωσσικού μαθήματος.


0 σχόλια: