Όταν μια πρόταση είναι γραμμένη στην ενεργητική σύνταξη, τότε το ρήμα της πρότασης είναι στην ενεργητική φωνή και στην περίπτωση αυτή τονίζεται ή δίνεται περισσότερη έμφαση σ' αυτόν που ενεργεί ή σ΄αυτόν που κάνει μια ενέργεια ή μια πράξη.
Π.χ. Ο Νίκος έβαψε το δωμάτιό του πολύ καλά.
Στο παράδειγμά μας που είναι σε ενεργητική σύνταξη δίνεται μεγάλη έμφαση στο ποιος έβαψε το δωμάτιο, στο ποιος δηλαδή έκανε την πράξη (έβαψε το δωμάτιο). Επίσης το ρήμα είναι στην ενεργητική φωνή.
Όταν μια πρόταση είναι γραμμένη στην παθητική σύνταξη, τότε δίνουμε έμφαση ή τονίζουμε το γεγονός που έγινε ή το αποτέλεσμα της πράξης και όχι αυτόν που έκανε την πράξη ή την ενέργεια.
Π.χ. Το ράγισμα στο τζάμι δημιουργήθηκε από μια πέτρα.
Π.χ.
Ο μαθητής τραγούδησε τον εθνικό ύμνο. ενεργητική σύνταξη
Ο μαθητής=υποκείμενο
τραγούδησε=ρήμα ενεργητικής φωνής, χρόνος αόριστος, τρίτο ενικό πρόσωπο.
τον εθνικό ύμνο=αντικείμενο
Π.χ. Ο εθνικός ύμνος τραγουδήθηκε από τον μαθητή.
ο εθνικός ύμνος=υποκείμενο
τραγουθήθηκε=ρήμα
από τον μαθητή= ποιητικό αίτιο
Ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε για το γεγονός από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης.
υποκείμενο = ο πρωθυπουργός
ρήμα= ενημερώθηκε
από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης = ποιητικό αίτιο
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για το γεγονός.
υποκείμενο= ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης
ρήμα= ενημέρωσε
αντικείμενο= τον πρωθυπουργό
Π.χ. Ο Νίκος έβαψε το δωμάτιό του πολύ καλά.
Στο παράδειγμά μας που είναι σε ενεργητική σύνταξη δίνεται μεγάλη έμφαση στο ποιος έβαψε το δωμάτιο, στο ποιος δηλαδή έκανε την πράξη (έβαψε το δωμάτιο). Επίσης το ρήμα είναι στην ενεργητική φωνή.
Όταν μια πρόταση είναι γραμμένη στην παθητική σύνταξη, τότε δίνουμε έμφαση ή τονίζουμε το γεγονός που έγινε ή το αποτέλεσμα της πράξης και όχι αυτόν που έκανε την πράξη ή την ενέργεια.
Π.χ. Το ράγισμα στο τζάμι δημιουργήθηκε από μια πέτρα.
Στο παράδειγμα τονίζεται το αποτέλεσμα ή ενέργεια αυτού που έκανε την πράξη. Επίσης παρατηρούμε ότι το ρήμα είναι στην παθητική φωνή.
Μετατροπή ενεργητικής σύνταξης σε παθητική και το αντίθετο
Π.χ.
Ο μαθητής τραγούδησε τον εθνικό ύμνο. ενεργητική σύνταξη
Ο μαθητής=υποκείμενο
τραγούδησε=ρήμα ενεργητικής φωνής, χρόνος αόριστος, τρίτο ενικό πρόσωπο.
τον εθνικό ύμνο=αντικείμενο
Μετατροπή από ενεργητική σε παθητική
Το αντικείμενο της ενεργητικής σύνταξης το μετατρέπουμε σε υποκείμενο, το ρήμα το μετατρέπουμε στην παθητική φωνή στον ίδιο χρόνο και το υποκείμενο της ενεργητικής φωνής το μετατρέπουμε σε ποιητικό αίτιο. Το ποιητικό αίτιο κάποιες φορές μπορούμε να το παραλείψουμε. Το ποιητικό αίτιο σχηματίζεται από την πρόθεση από + το υποκείμενο της ενεργητικής σύνταξης.
ο εθνικός ύμνος=υποκείμενο
τραγουθήθηκε=ρήμα
από τον μαθητή= ποιητικό αίτιο
Μετατροπή από παθητική σε ενεργητική
Ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε για το γεγονός από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης.
υποκείμενο = ο πρωθυπουργός
ρήμα= ενημερώθηκε
από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης = ποιητικό αίτιο
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για το γεγονός.
υποκείμενο= ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης
ρήμα= ενημέρωσε
αντικείμενο= τον πρωθυπουργό
0 σχόλια: