Καλωσορίσατε στο εκπαιδευτικό ιστολόγιο του Τσέτσου Σταύρου
Images

Θερμαίνοντας και ψύχοντας τα στερεά Ε Δημοτικού

Δες το πείραμα



Αυτό που παρατηρούμε στην αρχή είναι ότι ο πειραματιστής προσπαθεί να περάσει τη σφαίρα μέσα από το δακτύλιο κι αυτή περνάει άνετα χωρίς πρόβλημα. Όταν ζεστάνει όμως τη σφαίρα με ένα καμινέτο για 5 λεπτά, τότε παρατηρούμε ότι η σφαίρα δεν περνά μέσα από το δακτύλιο. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Δες τις παρακάτω εικόνες
Τα μόρια ενός κρύου στερεού σώματος είναι στη θέση που βλέπεις. Δονούνται(κινούνται) χωρίς να αλλάζουν θέσεις. Όταν όμως ζεσταθούν (δονούνται)κινούνται περισσότερο με αποτέλεσμα να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο. Αυτό δε σημαίνει ότι αλλάζει η μάζα τους, αλλά ο όγκος τους. Το φαινόμενο κατά το οποίο ένα στερεό παίρνει θερμότητα λέγεται διαστολή. Αν στο πείραμα που είδες βάλουμε τη σφαίρα για λίγο χρόνο μέσα σε ένα δοχείο με νερό και δοκιμάσουμε ξανά να την περάσουμε μέσα από το δακτύλιο, τότε παρατηρούμε ότι η σφαίρα περνάει μέσα από το δακτύλιο όπως την πρώτη φορά. Το φαινόμενο κατά το οποίο ένα στερεό δίνει θερμότητα λέγεται συστολή. Τα μόρια της σφαίρας δε δονούνται περισσότερο και δεν καταλαμβάνουν τόσο χώρο, όσο κατελάμβαναν πριν. Για να διαπιστώσεις αν κατάλαβες το φαινόμενο της διαστολής και της συστολής των στερεών δες τις παρακάτω εικόνες και προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.











1. Γιατί υπάρχουν οι κατασκευές που βλέπεις στις γέφυρες;
2. Γιατί υπάρχουν τα κενά στη σύνδεση των σιδηροδρομικών γραμμών;
3. Γιατί τα καλώδια της ΔΕΗ δεν είναι τεντωμένα;


0 σχόλια: