Οι Τρεις Ιεράρχες ήταν ο Βασίλειος ο Μέγας, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο
Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός. Η Ορθόδοξη Εκκλησία τους
ονόμασε αγίους για τη σοφία τους και τη χριστιανική τους ζωή. Γιόρτάζαν ο καθένας ξεχωριστά. Επειδή
δημιουργήθηκε μια διαφωνία μεταξύ των χριστιανών για το ποιος από τους
τρεις πρόσφερε τα περισσότερα, αποφασίστηκε και καθιερώθηκε από τα τέλη
του 4ου αιώνα να υπάρχει και για τους τρεις μια κοινή γιορτή στις 30
Ιανουαρίου κάθε έτους.
Ο Μέγας Βασίλειος
Ο Άγιος Βασίλειος ή Βασίλειος Καισαρείας, υπήρξε επίσκοπος Καισαρείας
και θεωρείται Πατέρας της Εκκλησίας και ένας εκ των μεγαλύτερων θεολόγων
της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η συμβολή του στην χριστιανική θεολογία
θεωρείται πολύ μεγάλη . Ο Μέγας Βασίλειος σπούδασε στην Αθήνα και θεωρούσε
πολύ σημαντική τη μελέτη των κλασσικών συγγραφέων και της ελληνικής
φιλοσοφίας, φυσικά υπό το χριστιανικό πρίσμα. Η συμβολή του στην
ανάπτυξη των γραμμάτων και της φιλανθρωπίας τον κατέστησαν μια από τις
μεγαλύτερες μορφές της Χριστιανικής παράδοσης. Βοήθησε πολύ τους φτωχούς και τους αδύνατους ιδρύοντας τη "Βασιλειάδα", ένα χώρο όπου υπήρχε πτωχοκομείο, γηροκομείο, ορφανοτροφείο και νοσοκομείο. Διέθεσε όλη του την περιουσία στους φτωχούς.
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ή Νανζιαζηνός
Γνωστός και με το προσωνύμιο «θεολόγος», ο Γρηγόριος υπήρξε
Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης τον 4ο αιώνα. Η επιρροή του στην Τριαδική
θεολογία ήταν τόσο σημαντική που έγινε γνωστός ως «Τριαδικός
Θεολόγος». Τα περισσότερα από τα έργα του επηρεάζουν τους σύγχρονους
θεολόγους, ειδικά όσον αφορά τα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας. Υπήρξε
φίλος του Μεγάλου Βασιλείου καθώς και του αδελφού του Αγίου Γρηγορίου
Νύσσης.
Ήταν μεγάλος οπαδός των γραμμάτων και επιθυμούσε να ενώσει τους ελληνόφωνους και λατινόφωνους θεολόγους. Εκτός
από εξαιρετικός θεολόγος υπήρξε και πολύ καλός ποιητής αφού
έγραψε αρκετά ποίηματα με θεολογικά και ηθικά θέματα.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Θεωρείται πως η γλώσσα του «έσταζε μέλι» καθώς υπήρξε ο πιο
χαρισματικός ρήτορας της εποχής του. Διετέλεσε Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως και αφιέρωσε τη ζωή του στην ανάπτυξη της
φιλανθρωπίας. Μάλιστα τα ημερήσια συσσίτεια που οργάνωσε έτρεφαν 7.000
ανθρώπους!
Στον τομέα της φιλοσοφίας μπορεί να απέρριπτε τις θεωρίες των
αρχαίων Ελλήνων περί Θεού, ωστόσο δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει τις
εργαλειακές μεθόδους της φιλοσοφίας τους προκειμένου να αναπτύξει μια
συστηματική θεολογία.
Στη ζωή του υπήρξε υπόδειγμα ασκητή ενώ δεν παρέλειπε να καταδικάζει
εκείνους τους ιερείς που πλούτιζαν από την ιδιότητά τους. Ήταν τέτοια η
σκληρή κριτική που ασκούσε στους Αυτοκράτορες, που τελικά η αυλή τον
κυνήγησε και τον εξόρισε. Όμως η φήμη του τον ξεπέρασε αφού θεωρείται
Άγιος από όλες σχεδόν τις χριστιανικές ομολογίες.
0 σχόλια: