Καλωσορίσατε στο εκπαιδευτικό ιστολόγιο του Τσέτσου Σταύρου
Images

Κανόνες τονισμού Ε΄ Δημοτικού

Στις ελληνικές λέξεις, γενικά, βάζουμε τόνο στις δισύλλαβες, τρισύλλαβες κ.τ.λ. λέξεις. Στις μονοσύλλαβες λέξεις δεν βάζουμε τόνο παρά μόνο στις παρακάτω περιπτώσεις:
1. Στο διαχωριστικό ή 
π.χ. Θα προτιμούσες το πράσινο ή το πορτοκαλί μπλουζάκι;
2. Στις ερωτηματικές αντωνυμίες πού και πώς είτε σε ευθεία ερώτηση είτε σε πλάγια.
π.χ.    σε ευθεία ερώτηση
         Πού ήσουν χτες το μεσημέρι;
         Πώς σε λένε;
π.χ.    σε πλάγια ερώτηση
         Με ρώτησε πού ήσουνα αλλά εγώ δεν του απάντησα.
        Του είπα μόνο πώς σε λένε και όχι από πού είσαι.
3. Στους συνδυασμούς των φράσεων πού και πού, πώς και πώς, αραιά και πού.
π.χ. Πού και πού επισκέπτομαι τη γιαγιά μου.
        Πώς και πώς περιμένω να έρθουν οι Αποκριές.
        Αραιά και πού ανοίγω τον υπολογιστή.
4. Στους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών όταν υπάρχει περίπτωση να μπερδευτούν με τις κτητικές αντωνυμίες.
π.χ. Ο πατέρας μου (= ο δικός μου πατέρας, κτητική αντωνυμία) αγόρασε αυτοκίνητο.
        Ο πατέρας μού (=σε μένα, προσωπική αντωνυμία) αγόρασε αυτοκίνητο.
Στα παραπάνω παραδείγματα παρατηρούμε ότι ο τόνος στο "μου" αλλάζει όλο το νόημα.

5. Στο πως όταν δέχεται θαυμαστικό.
    -Σού αρέσει ο μπακλαβάς;
    -Πώς!
6. Οι προπαροξύτονες λέξεις παίρνουν τόνο και στη λήγουσα όταν ακολουθεί αδύνατος τύπος της κτητικής ή προσωπική αντωνυμίας.
π.χ. Ο δάσκαλός μας.
        Αγκάλιασέ τον.
7. Αρκετές φορές βλέπουμε στον γραπτό λόγο μονοσύλλαβες λέξεις που συνοδεύονται από τα μονοσύλλαβα ρήματα μπω, βγω, βρω, ρθω.
π.χ. να΄ μπω, να' βγω, να΄βρω, να΄ρθω
        νά΄ μπω, νά' βγω, νά΄βρω, νά΄ρθω
Στην πρώτη περίπτωση θα τονίσουμε τη φράση στο ρήμα, ενώ στη δεύτερη εκεί που είναι ο τόνος. Εξαρτάται λοιπόν πού θέλουμε να τονίσουμε τη φράση για να βάλουμε ή όχι τόνο.
       

0 σχόλια: