Έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενες αναρτήσεις ότι ο κατευθυντικός λόγος αποτελείται από κείμενα οδηγιών, επιχειρηματολογικά και πραγματολογικά κείμενα. Σήμερα θα αναφερθούμε στα επιχειρηματολογικά κείμενα. Τα επιχειρηματολογικά κείμενα είναι κείμενα μέσα από τα οποία εκφράζονται γνώμες, απόψεις ή κρίσεις οι οποίες αιτιολογούνται με λογικές αποδείξεις και με παραδείγματα για να πείσουν τους αναγνώστες ακόμη και αυτούς που έχουν αντίθετη άποψη. Οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου μπορούν να ξεκινήσουν το επιχειρηματολογικό τους κείμενο κάπως έτσι:
"Πιστεύω πως ... ή Νομίζω ότι ... ή Θεωρώ πως ... + γράφουν τη δική τους άποψη, γνώμη ή κρίση την οποία δικαιολογούν " ( α΄παράγραφος). Στη συνέχεια πρέπει να αιτιολογήσουν την άποψή τους γιατί ή εξαιτίας....οι αιτιολογήσεις μπορεί να είναι περισσότερες από μια (όσες περισσότερες τόσο το καλύτερο). Οι αιτιολογήσεις για να είναι περισσότερο πειστικές πρέπει να στηρίζονται με παραδείγματα και με υποθετικές προτάσεις.Όταν οι αιτιολογήσεις είναι περισσότερες από μία, τότε τις συνδέω με τα ακόμη, επίσης, προσθέτω ακόμη, όχι μόνον αυτό ή αυτά, μεταξύ των άλλων κ.τ.λ. Όσες αιτιολογήσεις γράφω, τόσες παραγράφους γράφω.Στο τέλος του επιχειρηματολογικού κειμένου μπορούμε να γράψουμε και συμπέρασμα (τελευταία παράγραφος) επαναλαμβάνοντας με διαφορετικά λόγια την άποψη, την γνώμη ή την κρίση μας που είχαμε από την αρχή.
Σημείωση:
Για να γίνει δεκτό το επιχείρημά μας ή τα επιχειρήματά μας πρέπει οι αιτιολογήσεις μας να είναι τόσο πειστικές ώστε να μην υπάρχουν πολλές αντίθετες απόψεις.
Γράψε κι εσύ ένα επιχειρηματολογικό κείμενο.
Το θέμα επιχειρηματολογίας είναι το παρακάτω:
Έστω ότι οι εκλογές που έγιναν για το τριμελές συμβούλιο της τάξης σου ήταν άκυρες. Ο δάσκαλος της τάξης σου σας προτείνει να ξαναγίνουν οι εκλογές. Αποφάσισες να θέσεις υποψηφιότητα. Γράψε ένα κείμενο, το οποίο θα διαβάσεις στους συμμαθητές σου και στο οποίο θα παρουσιάζεις τους λόγους για τους οποίους πιστεύεις ότι πρέπει να σε ψηφίσουν.
"Πιστεύω πως ... ή Νομίζω ότι ... ή Θεωρώ πως ... + γράφουν τη δική τους άποψη, γνώμη ή κρίση την οποία δικαιολογούν " ( α΄παράγραφος). Στη συνέχεια πρέπει να αιτιολογήσουν την άποψή τους γιατί ή εξαιτίας....οι αιτιολογήσεις μπορεί να είναι περισσότερες από μια (όσες περισσότερες τόσο το καλύτερο). Οι αιτιολογήσεις για να είναι περισσότερο πειστικές πρέπει να στηρίζονται με παραδείγματα και με υποθετικές προτάσεις.Όταν οι αιτιολογήσεις είναι περισσότερες από μία, τότε τις συνδέω με τα ακόμη, επίσης, προσθέτω ακόμη, όχι μόνον αυτό ή αυτά, μεταξύ των άλλων κ.τ.λ. Όσες αιτιολογήσεις γράφω, τόσες παραγράφους γράφω.Στο τέλος του επιχειρηματολογικού κειμένου μπορούμε να γράψουμε και συμπέρασμα (τελευταία παράγραφος) επαναλαμβάνοντας με διαφορετικά λόγια την άποψη, την γνώμη ή την κρίση μας που είχαμε από την αρχή.
Σημείωση:
Για να γίνει δεκτό το επιχείρημά μας ή τα επιχειρήματά μας πρέπει οι αιτιολογήσεις μας να είναι τόσο πειστικές ώστε να μην υπάρχουν πολλές αντίθετες απόψεις.
Γράψε κι εσύ ένα επιχειρηματολογικό κείμενο.
Το θέμα επιχειρηματολογίας είναι το παρακάτω:
Έστω ότι οι εκλογές που έγιναν για το τριμελές συμβούλιο της τάξης σου ήταν άκυρες. Ο δάσκαλος της τάξης σου σας προτείνει να ξαναγίνουν οι εκλογές. Αποφάσισες να θέσεις υποψηφιότητα. Γράψε ένα κείμενο, το οποίο θα διαβάσεις στους συμμαθητές σου και στο οποίο θα παρουσιάζεις τους λόγους για τους οποίους πιστεύεις ότι πρέπει να σε ψηφίσουν.
0 σχόλια: